You are here: Home > sprzęt > Obiektywy szerokokątne

Obiektywy szerokokątne

Rozróżniamy dwa typy obiektywów szerokokątnych: tradycyjne – dające zdjęcia o perspektywie prostoliniowej, tzn. odwzorowujące linie proste motywu jako proste (nie biorąc naturalnie pod uwagę niewielkiego skrzywienia spowodowanego ewentualną dystorsją) i obiektywy typu „rybie oko”, tj. obiektywy ultraszerokokątne, obejmujące kąt 180° lub większy i rzutujące obrazy w perspektywie kulistej, czyli rysujące linie proste motywu jako krzywe. Moim zdaniem, obiektywy szerokokątne są trudniejsze w użyciu od wszystkich innych typów. O ile więc nie zachodzą szczególne okoliczności przemawiające przeciw temu, radziłbym nabyć taki obiektyw dopiero jako trzeci obiektyw wymienny do aparatu. Dwoma pierwszymi byłyby: teleobiektyw i obiektyw o dużym otworze względnym. Mimo to wśród fotoreporterów rozpowszechnił się dziś zwyczaj wykonywania większości reportażowych zdjęć ludzi obiektywem o umiarkowanie szerokim kącie zamiast normalnym. Powód jest taki, że obiektyw szerokokątny z tego samego punktu widzenia i przy tej samej przysłonie daje większą głębię ostrości niż normalny. Jednakże krótsza ogniskowa powoduje powstanie obrazu w mniejszej skali niż w przypadku obiektywu normalnego.

Comments are closed.

Dobry fotograf Fotografia slubna Profesjonalizm Fotografia jako hobby Niezapomniane wesele Rozjasnianie Czulosc ekstremalna Blony o najwyzszej czulosci Fotografowanie przy slabym oswietleniu Przy swietle ksiezyca i gwiazd Unikac symetrii Rownoleglosc linii pionowych Woda Krajobraz rowninny Oswietlenie w fotografii krajobrazowej Linie w obrazie Krajobraz Zainteresowanie tematem Obiekty lustrzane Teleobiektywy Telekonwertery Oslona przeciwsloneczna Swiatlomierz Komorka selenowa Filtry Filtry korekcyjne Zadania filtrow korekcyjnych Filtry konwersyjne Torba na sprzet fotograficzny Sposob konfekcjonowania i podloze Czulosc Typ wywolywacza Ostrosc odwzorowania Barwoczulosc Blony odwracalne Blona negatywowa Swiatlo dzienne Czynniki zmienne Posrednie oswietlenie fleszem Fotografia astronomiczna Zdjecia Temat kompozycji Komentarz Kompozycja spektaklu Projekcja przezroczy a film Mysl przewodnia pokazu przezroczy Rozne mozliwosci projekcji przezroczy Oprawianie przezroczy klasyfikacja Ekrany Magnetofony i synchronizatory Projekcja przenikania Ciemnia Ciemnia domowa Oswietlenie ciemni Utrwalanie Opracowania Fotografia naukowa Oswietlenie Podczerwien Daleka podczerwien Praktyka fotografii w ultrafiolecie Zastosowanie fotografii w ultrafiolecie Odciski palcow Fluorescencja Fotografia fluoroscencyjna Fluorografia Fotografia Makrofotografia Ultrafiolet filtrowany Fotomateria Fotogramy Kamera pomiarowa Stopien odbicia wewnetrznego Duze obiektywy Obiektywy szerokokatne sprzet Page 2 Page 3 Page 4 Page 5 Page 6 Page 7 Page 8 Page 9 Page 10 Page 11 Page 12 Page 13 Page 14 Page 15 Sprzet do fotografii - Page 2 Sprzet do fotografii - Page 3 Sprzet do fotografii - Page 4 Sprzet do fotografii - Page 5 Sprzet do fotografii - Page 6 Sprzet do fotografii - Page 7 Sprzet do fotografii - Page 8 Sprzet do fotografii - Page 9 Sprzet do fotografii - Page 10 Sprzet do fotografii - Page 11 Sprzet do fotografii - Page 12 Sprzet do fotografii - Page 13 Sprzet do fotografii - Page 14 Sprzet do fotografii - Page 15