You are here: Home > sprzęt > Równoległość linii pionowych

Równoległość linii pionowych

Gdy fotografuje się budowlę, np. pałac w Łazienkach, należy trzymać aparat idealnie poziomo. W ten sposób osiąga się równoległe linie pionowe na negatywie, a tym samym wygląd obiektu. Jeśli fotograf znajduje się zbyt nisko w stosunku do środka wysokości budynku, kadr będzie zły – zbyt duża będzie na nim partia ziemi, za mało nieba. Aby właściwie skadrować obraz, w takim przypadku należy wybrać jedno z trzech rozwiązań: znaleźć wyżej położony punkt fotografowania, oddalić się od obiektu i fotografować obiektywem o długiej ogniskowej -wówczas zbieżność linii pionowych jest mniej widoczna, użyć obiektywu z możliwością decentrowania (PA Curtagon firmy Schneider lub PC NMorfirmy Nikon) w sytuacji, gdy posługujemy się lustrzanką małoobrazkową 24×36 mm (najlepsze rezultaty otrzyma się fotografując aparatem zawodowym z przesuwami i pokłonami). W tym miejscu warto przypomnieć, że im krótsza jest ogniskowa obiektywu w stosunku do formatu negatywu, tym bardziej widoczne stają się na obrazie deformacje spowodowane przechyleniem aparatu – a więc fotografując obiektywem szerokokątnym należy szczególnie zwracać uwagę na poziome trzymanie aparatu, l odwrotnie, w zdjęciach architektury nowoczesnej (drapaczy chmur, wiszących mostów, masztów telewizyjnych i radiowych itp.), a więc konstrukcji, które zwykliśmy oglądać zadzierając głowę do góry, zbieżność linii pionowych wydaje się normalna i zwiększa dynamikę obrazu. Naszym zdaniem problem równoległości linii pionowych można rozwiązać następująco: albo całkowicie starać się o jej utrzymanie, albo przedstawić linie silnie, wyraźnie zbieżne ku górze. Najbardziej niemiła dla oka jest niewielka zbieżność, która powoduje jedynie lekki niepokój u widza.

Comments are closed.

Dobry fotograf Fotografia slubna Profesjonalizm Fotografia jako hobby Niezapomniane wesele Rozjasnianie Czulosc ekstremalna Blony o najwyzszej czulosci Fotografowanie przy slabym oswietleniu Przy swietle ksiezyca i gwiazd Unikac symetrii Rownoleglosc linii pionowych Woda Krajobraz rowninny Oswietlenie w fotografii krajobrazowej Linie w obrazie Krajobraz Zainteresowanie tematem Obiekty lustrzane Teleobiektywy Telekonwertery Oslona przeciwsloneczna Swiatlomierz Komorka selenowa Filtry Filtry korekcyjne Zadania filtrow korekcyjnych Filtry konwersyjne Torba na sprzet fotograficzny Sposob konfekcjonowania i podloze Czulosc Typ wywolywacza Ostrosc odwzorowania Barwoczulosc Blony odwracalne Blona negatywowa Swiatlo dzienne Czynniki zmienne Posrednie oswietlenie fleszem Fotografia astronomiczna Zdjecia Temat kompozycji Komentarz Kompozycja spektaklu Projekcja przezroczy a film Mysl przewodnia pokazu przezroczy Rozne mozliwosci projekcji przezroczy Oprawianie przezroczy klasyfikacja Ekrany Magnetofony i synchronizatory Projekcja przenikania Ciemnia Ciemnia domowa Oswietlenie ciemni Utrwalanie Opracowania Fotografia naukowa Oswietlenie Podczerwien Daleka podczerwien Praktyka fotografii w ultrafiolecie Zastosowanie fotografii w ultrafiolecie Odciski palcow Fluorescencja Fotografia fluoroscencyjna Fluorografia Fotografia Makrofotografia Ultrafiolet filtrowany Fotomateria Fotogramy Kamera pomiarowa Stopien odbicia wewnetrznego Duze obiektywy Obiektywy szerokokatne sprzet Page 2 Page 3 Page 4 Page 5 Page 6 Page 7 Page 8 Page 9 Page 10 Page 11 Page 12 Page 13 Page 14 Page 15 Sprzet do fotografii - Page 2 Sprzet do fotografii - Page 3 Sprzet do fotografii - Page 4 Sprzet do fotografii - Page 5 Sprzet do fotografii - Page 6 Sprzet do fotografii - Page 7 Sprzet do fotografii - Page 8 Sprzet do fotografii - Page 9 Sprzet do fotografii - Page 10 Sprzet do fotografii - Page 11 Sprzet do fotografii - Page 12 Sprzet do fotografii - Page 13 Sprzet do fotografii - Page 14 Sprzet do fotografii - Page 15