You are here: Home > sprzęt > Utrwalanie

Utrwalanie

W warstwie błony, po wywołaniu i kąpieli przerywającej, znajdują się: obraz negatywowy, utworzony ze srebra metalicznego, oraz – w miejscach nienaświetlonych – pozostały, nierozłożony bromek srebra powodujący mleczne zabarwienie błony. Zadaniem utrwalacza jest usunięcie – niepotrzebnego już – bromku srebra. Zasadniczym składnikiem wszystkich utrwalaczy jest tiosiarczan sodowy (w nowoczesnych utrwalaczach szybkich tiosiarczan amonowy) tworzący z bromkiem srebra rozpuszczalną sól kompleksową. W normalnej temperaturze 18-20°C wystarcza dziesięciominutowe działanie utrwalacza. Negatyw po utrwaleniu przestaje być światłoczuły i można go poddawać działaniu światła. Istnieje wiele recept utrwalaczy, które można podzielić na dwa rodzaje: utrwalacze niegarbujące, utrwalacze garbujące. Ten drugi rodzaj utrwalaczy jest szczególnie interesujący dla amatorów i zawodowców używających formatu małoobrazkowego, gdyż uodparnia powierzchnię negatywu na porysowanie i zadrapanie, a zatem na wszystkie uszkodzenia mechaniczne, które są wyraźnie widoczne na silnie powiększonym pozytywie. Wiele firm produkuje utrwalacze garbujące konfekcjonowane. Obok tiosiarczanu sodowego zawierają one kwas (najczęściej borowy lub octowy) i czynnik garbujący, przeważnie ałun glinowo-potasowy.

Comments are closed.

Dobry fotograf Fotografia slubna Profesjonalizm Fotografia jako hobby Niezapomniane wesele Rozjasnianie Czulosc ekstremalna Blony o najwyzszej czulosci Fotografowanie przy slabym oswietleniu Przy swietle ksiezyca i gwiazd Unikac symetrii Rownoleglosc linii pionowych Woda Krajobraz rowninny Oswietlenie w fotografii krajobrazowej Linie w obrazie Krajobraz Zainteresowanie tematem Obiekty lustrzane Teleobiektywy Telekonwertery Oslona przeciwsloneczna Swiatlomierz Komorka selenowa Filtry Filtry korekcyjne Zadania filtrow korekcyjnych Filtry konwersyjne Torba na sprzet fotograficzny Sposob konfekcjonowania i podloze Czulosc Typ wywolywacza Ostrosc odwzorowania Barwoczulosc Blony odwracalne Blona negatywowa Swiatlo dzienne Czynniki zmienne Posrednie oswietlenie fleszem Fotografia astronomiczna Zdjecia Temat kompozycji Komentarz Kompozycja spektaklu Projekcja przezroczy a film Mysl przewodnia pokazu przezroczy Rozne mozliwosci projekcji przezroczy Oprawianie przezroczy klasyfikacja Ekrany Magnetofony i synchronizatory Projekcja przenikania Ciemnia Ciemnia domowa Oswietlenie ciemni Utrwalanie Opracowania Fotografia naukowa Oswietlenie Podczerwien Daleka podczerwien Praktyka fotografii w ultrafiolecie Zastosowanie fotografii w ultrafiolecie Odciski palcow Fluorescencja Fotografia fluoroscencyjna Fluorografia Fotografia Makrofotografia Ultrafiolet filtrowany Fotomateria Fotogramy Kamera pomiarowa Stopien odbicia wewnetrznego Duze obiektywy Obiektywy szerokokatne sprzet Page 2 Page 3 Page 4 Page 5 Page 6 Page 7 Page 8 Page 9 Page 10 Page 11 Page 12 Page 13 Page 14 Page 15 Sprzet do fotografii - Page 2 Sprzet do fotografii - Page 3 Sprzet do fotografii - Page 4 Sprzet do fotografii - Page 5 Sprzet do fotografii - Page 6 Sprzet do fotografii - Page 7 Sprzet do fotografii - Page 8 Sprzet do fotografii - Page 9 Sprzet do fotografii - Page 10 Sprzet do fotografii - Page 11 Sprzet do fotografii - Page 12 Sprzet do fotografii - Page 13 Sprzet do fotografii - Page 14 Sprzet do fotografii - Page 15